Wat is gezonde voeding?

Gezond eten is goed eten en dit is goed voor ons, maar hoe doe je dat en waarom is dat belangrijk?

Waarom goede voeding?

Voeding bevat de brandstof die ons in beweging houdt. Deze brandstof levert energie waardoor we kunnen functioneren en groeien. Dit wordt gehaald uit koolhydraten, eiwitten en vetten. Maar ook vitaminen, mineralen, etc. worden uit  voeding gehaald. Voeding is dus de basis van ons bestaan en onze gezondheid. Door een slecht eetpatroon kunnen verschillende gezondheidsproblemen ontstaan zoals obesitas, diabetes, een slechte weerstand, hart- en vaatziekten, vermoeidheid, verschillende vormen van kanker en psychische problemen.

Richtlijnen voor goede voeding

In Nederland kennen we verschillende richtlijnen voor goede voeding. Zo heb je de Richtlijn Goede Voeding (2015) en de Schijf van Vijf. Beide richtlijnen geven aan hoeveel van welke producten je zou moeten consumeren en wat gezonde en minder gezonde keuzes zijn. Voor deze blog gaan we  in op de Schijf van Vijf.

Schijf van Vijf

Wanneer je je voedingspatroon baseert op de Schijf van Vijf, is dat gezond voor je lichaam. Je wordt gezonder en krijgt voldoende voedingsstoffen binnen. Daarnaast verkleint het onder andere het risico op hart- en vaatziekten, diabetes type 2 en kanker.

Hoe werkt het? Je kiest iedere dag producten uit ieder vak naar je eigen smaak en behoeften. Houd je bijvoorbeeld niet van aardappels? Kies van volkoren pasta of zilvervlies rijst. Heb je geen zin in vlees of vis, kook dan met linzen of noten. Als je uit ieder vak producten kiest, krijgt je lichaam alle vitamines, mineralen, vezels en calorieën binnen die het nodig heeft om fit te blijven. En dat zonder dat je teveel slechte voedingsstoffen binnenkrijgt zoals zout, suiker en verzadigde vetzuren. Hieronder staan een aantal basis richtlijnen voor je voeding:

  • Eet vooral veel groenten en fruit
  • Kies voor volkoren producten
  • Eet minder vlees en meer plantaardig (noten, peulvruchten, vegetarische producten)
  • Kies vooral zachte of vloeibare vetten
  • Drink voldoende water

Groenten en fruit:

Dagelijks 250gram groenten en 200gram fruit (ca. 2 porties). Kies hierbij voor verse of diepvries producten.

Smeer- en bereidingsvetten:

Gebruik zachte margarine of halvarine voor op brood, vloeibare margarine of vloeibaar bak- en braadvet voor in de pan of plantaardige oliën.

Vis, peulvruchten, vlees, ei, noten en zuivel:

Wissel de dierlijke en plantaardige producten af (bijvoorbeeld 1dag vis, 2 dagen kip, 2 dagen rund/varkensvlees, 1 dag ei en 1 dag peulvruchten). Voor zuivel kun je het beste gaan voor magere of halfvolle producten. En met een handje noten per dag krijg je flink wat onverzadigde (goede) vetten binnen!

Brood, granen en aardappelen

Hier gaat het om volkoren graanproducten (bijvoorbeeld volkoren brood, volkoren pasta en zilvervliesrijst). Het advies is om zeker 2 opscheplepels volkoren graanproducten of 3 volkoren boterhammen per dag te consumeren.

Dranken

Water, thee en koffie vallen binnen dit vak van de Schijf van Vijf. Voor koffie geldt een maximum van 4 kopjes en niet alle thee soorten vallen binnen de Schijf van Vijf. Men zou 1,5 tot 2 liter vocht (water) per dag moeten consumeren.

Conclusie

Ook gezond eten is makkelijker dan je denkt, als je maar weet hoe je dit moet doen! Probeer met name te kiezen voor producten die binnen de Schijf van Vijf vallen, eet regelmatig en zorg voor voldoende afwisseling tussen de verschillende producten die binnen 1 vak vallen.

Fit-Snacks

Wil jij ook gezondere medewerkers?

Neem dan contact met ons op of kijk op www.fit-snacks.nl, we helpen je graag!