De voordelen van wandelen

Na het bewegen voel je je fitter en energieker en je slaapt beter. Bij regelmatig bewegen blijft je gewicht op peil. Je bloeddruk gaat omlaag en de verhouding tussen het goede en slechte cholesterol verbetert. Ook wandelen leidt tot vele voordelen.

Je hoofd even ‘uit’ en je lichaam even ‘aan’.

Zeker nu we veel tijd binnen doorbrengt, is het fijn om tussendoor of in de avond een stukje te lopen. Lekker een frisse neus halen, om daarna vol energie weer door te gaan met waar je mee bezig was. Maar er is meer goed nieuws. Een wandeling van zo’n 30 minuten levert namelijk ook veel gezondheidsvoordelen voor de lange termijn op.

Wees extra lief voor je lichaam en neem eens vaker de benenwagen. Dit is waarom:

1: Goed voor jouw hart

Met een klein blokje om verlaag je je bloeddruk, wordt je bloedcirculatie gestimuleerd en verminder je de kans op hartproblemen. En zeker voor de vrouwen liegen de percentages er niet om; het risico op een hartinfarct vermindert met maar liefst 43% wanneer je regelmatig een stukje gaat wandelen!

2: Goed voor jouw brein

Wandelen is niet alleen ontspannend, het heeft ook direct impact op de algehele gezondheid van onze hersenen. En daarbij kan een loopsessie van slechts een half uur per dag het risico op Alzheimer enorm verkleinen en vroege dementie de baas zijn.

3: Vet verbranden

Er is een groep onderzoekers die beweert dat dagelijks 10.000 stappen zetten, beter voor je lichaam is dan jezelf wekelijks uren in het zweet werken. Hoewel nog niet alle wetenschappers hierover op één lijn liggen, zijn ze het er wel over eens dat wandelen je grote spiergroepen activeert, waardoor je vetverbranding wordt aangewakkerd. En daarnaast kom je met wandelen in de ideale hartslagzone voor vetverbranding. Wie gaat er mee een rondje wandelen?

4: Goed voor spijsvertering

Maak je een wandeling dan gaat je spijsvertering beter werken en voorkom je obstipatie. Zeker na een (avond)maaltijd is het daarom een goed idee om kort de deur uit te gaan. Verder blijkt het een positieve invloed te hebben op het verkleinen van de kans op darmkanker én diabetes type 2.

5: Goed voor jouw longen

Hoe kort of lang ook, de benenwagen nemen is iets waar de werking van je longen een oppepper van krijgt. Dit zit ‘m in de verhoging van de zuurstofcirculatie in je bloed.

6: In beweging

Je lichaam is niet gemaakt om uren stil te zitten. Het wil erop uit! Door te bewegen verminder je de kans op een stijf lichaam, pijn aan gewrichten en andere lichamelijke ongemakken. Er wordt niet voor niets geadviseerd om minimaal 150 minuten per week matig intensief te bewegen en dus bijvoorbeeld te wandelen.

7: Rug rechten

Toch wel een van de meest zwakke plekken van velen: de (onder)rug. Ook die kan je verbeteren en sterker maken door dagelijks een half uur te wandelen. Door te wandelen spannen en ontspannen de spieren in dit gedeelte van jouw rug. Daardoor verbeteren je bloedcirculatie, je mobiliteit en je houding. Een win-win-win situatie!

8: Verstand op nul

Tot slot, wandelen is de perfecte bezigheid om je hoofd even te laten voor wat het is. Om je hoofd volledig leeg te maken en jezelf met nieuwe energie op te laden.

Duf en vermoeid? Door bovenstaande lijst met voordelen weet je wat je kan doen om jezelf een gezonde opkikker te geven. Ga op zoek naar een gezellige wandelbuddy en voor je het weet ben je niet te stoppen. Wandel ze!

Fit-Snacks

Wil jij ook gezondere medewerkers?

Neem dan contact met ons op of kijk op www.fit-snacks.nl, we helpen je graag!