Waarom  zijn pauzes zo belangrijk

Zonder pauze kun je minder goed presteren. Het is een moment om even je lichaam te resetten. Daarom verdient de manier waarop jij jouw pauze invult, een beetje aandacht. En ja *spoiler*, het maakt uit wat voor werk je doet en hoe jij jouw lichaam mentaal en fysiek belast, voor de manier waarop je het beste je pauzes kunt doorbrengen.

Heb je veel gezeten? Gebruik dan de pauze om in beweging te komen. Maar heb je lichamelijk zwaar werk gedaan? Gebruik dan de pauze om je lichaam juist even rust te geven. En je brein? Heeft je brein hard moeten werken? Zet je brein dan even uit in de pauze.

In bovenstaande plaatjes kun je zien dat we 4 categorieën hebben gemaakt. Het werkt als volgt: heb jij een hoge mentale belasting, maar een lage fysieke belasting? Kijk dan bij ‘lichaam aan en brein uit’. Maar heb jij juist een hoge fysieke belasting, maar een lage mentale belasting. Dan val je in het rode kader. In welke ‘pauze categorie’ val jij? Lees hieronder de tips voor jouw pauze!

Pauze categorieën

Lichaam aan /  Brein aan (lichtgroen)

Breng je pauze niet zittend door en / of probeer een groot gedeelte van jouw pauze in beweging te zijn. Doe dit eens samen met collega’s, ga in gesprek, leer elkaar beter kennen, lucht je hart tijdens een korte wandeling of fietstochtje.

Lichaam uit / Brein aan (rood)

Ga in de pauze bijvoorbeeld naar de kantine. Geef je lichaam even rust, zoek een comfortabele stoel en zet je brein aan door een gesprek met collega’s, het lezen van een krant of tijdschrift, je mobiel of het maken van een puzzel.

Lichaam aan / Brein uit (donkergroen)

Zet je lichaam in beweging, maak in je een pauze eens een wandeling. Probeer eens te wanderen, dit is gedachteloos wandelen. Natuurlijk moet je de tijd in de gaten houden in jouw pauze, maar tijdens een vast wandelrondje kan ook veel van jouw brein uit. Ga je met collega’s wandelen? Heb het dan eens niet over het werk, maar klets lekker over bijvoorbeeld het weekend of hoe het met de hond van buurvrouw Toos is.

Lichaam uit / Brein uit (geel)

Zoek een rustige plek om te zitten of misschien wel even te liggen. Even gedachteloos voor je uitstaren of uit het raam staren is een goede manier om jouw pauze door te brengen. Denk ook eens aan bijvoorbeeld een korte ontspanningsoefening.

Tip: Ga naar buiten, ga de natuur in 

Uit verschillende studies blijkt dat er een significante vermindering van negatieve gevoelens, een stijging van een positieve stemming en een beter herstel  optreedt wanneer je meer tijd doorbrengt in de natuur. Daarnaast verlaagt tijd doorbrengen in de natuur de hartslag en spierspanningen binnen een aantal minuten. Dus ga naar buiten en kijk om je heen. Als je 20 minuten in de natuur bent is je bloeddruk lager en je stemming beter. Zelfs met stadsparken werkt het!

Tip: Pauzes leiden tot doorbraken 

Een Eurekamoment voelt alsof je overdonderd wordt met een geniaal inzicht. Dit soort momenten ontstaan vaak als je gedachten niet bezig zijn met het probleem. Om tot nieuwe ideeën te komen werkt het om een totaal iets anders te gaan doen. Het idee is dat je gedachten vaak vastlopen op een probleem en om dan met iets anders bezig te zijn, kun je weer op kei goede ideeën komen.

En natuurlijk:

Wat voor werk je ook doet, verlaat in jouw pauze je werkplek. Eet niet achter je bureau of werkbank.

Fit-Snacks

Wil jij ook gezondere medewerkers?

Neem dan contact met ons op of kijk op www.fit-snacks.nl, we helpen je graag!