Thuis werken

Door het coronavirus zijn we steeds meer thuis gaan werken. We worden er dan ook steeds beter in, zowel de werkgevers als de werknemers. Maar het thuiswerken is vorig jaar ineens in een stroomversnelling geraak, dus waarschijnlijk valt er nog wel het een en ander te verbeteren. Heb je bijvoorbeeld nog wel voldoende contact met je collega’s, ook over zaken die niet per se over het werk gaan? Behoud je wel een goede balans tussen werk en privé nu je privé situatie ook je werksituatie is geworden? Kan je als leidinggevende nog wel voldoende leiding geven nu alles op afstand is? En zijn we nog wel fit en vitaal genoeg nu we al ruim een jaar thuiswerken?

Thuiswerken

Voordelen

Laten we eerst even een aantal voordelen belichten: je hebt geen reistijd meer wat betekent dat je misschien wel langer in je bed kan liggen of iedere dag lekker op tijd bent voor het eten. En ook op de reiskosten kan wellicht flink bespaard worden. Ook is er minder ziekteverzuim, je hoeft de deur niet uit, dus men meldt zich minder snel ziek. Je hebt geen last van collega’s die steeds zitten te kletsen terwijl jij je moet concentreren.

Maar er zitten natuurlijk niet alleen maar voordelen aan het thuiswerken. Hieronder lees je de belangrijkste belemmeringen en hoe je hier mee om kunt gaan.

Belemmeringen

De balans tussen werk en privé is soms lastig te onderscheiden. Misschien zijn jouw kinderen of partner ook wel thuis die aandacht vragen. Dit kan leiden tot een minder goede concentratie. Maar je huis wordt ook ineens je kantoor…normaal trok je aan het eind van je werkdag de deur achter je dicht en kwam je er pas de volgende ochtend weer mee in aanraking. Nu je thuis werkt, is het misschien lastiger om je werkdag af te sluiten. Probeer toch een goed onderscheid te maken in werk en privé. Sluit je computer af op de tijd wanneer je anders het kantoor uitgelopen zou hebben. Misschien kun je ook wel letterlijk de deur achter je dichttrekken als je een aparte werkruimte ter beschikking heb. Ga dan in de avond ook niet weer aan het werk, maar neem tijd voor je gezin of jezelf. Maak dan aan je gezinsleden ook duidelijk dat werktijd voor het werk is en dat je in de avond alle tijd voor hen hebt. Met jongere kinderen is dit natuurlijk lastiger, maar ook dan kun je proberen iets te regelen met of je partner, een oppas of wellicht je werkgever.

Het thuiswerken kan ook van invloed zijn op je fysieke en mentale gezondheid. Het is belangrijk om hier ook aandacht aan te geven. Dit kun je bijvoorbeeld doen door een planning te maken voor je werkdag waarin je ook regelmatig een korte pauze plant en bijvoorbeeld een lunchwandeling. Verder is het met name belangrijk om voldoende te bewegen en tussendoor te ontspannen zodat je lichaam en je brein kan herstellen van de werkdag.

Ook het contact met je collega’s kan minder worden. Je ziet je collega’s niet meer bij het koffiezetapparaat of in de pauze, maar wellicht alleen nog maar tijdens een vergadering. Neem ook eens contact op met een collega in de pauze en heb het dan niet over het werk. Of begin een vergadering met een rondje hoe het met iedereen gaat. Normaal gesproken zou een vergadering misschien ook wel met wat informele gesprekken beginnen, dit kun je prima in de digitale wereld ook doen. Het welzijn van jouw collega’s en van jou is immers erg belangrijk, daar mag je dan ook zeker over praten.

Je omgeving is niet geschikt om thuis te werken. Misschien heb jij helemaal geen groot scherm die jij op het werk gewend bent of heb je geen bureaustoel waardoor je nu rugklachten krijgt. Check eens bij je werkgever wat hierin de mogelijkheden zijn. Misschien kun je wel een scherm of een bureaustoel van je werk lenen, deze worden nu toch niet gebruikt op kantoor. Het is van groot belang dat je arbeidsomstandigheden wel goed blijven zodat jij geen last krijgt van bijvoorbeeld nek- en rugklachten.

Conclusie

Dus, thuiswerken kan een mooie optie zijn, mits de omstandigheden goed zijn. Hier kun je wellicht wel het een en ander zelf in veranderen. Je fysieke en mentale gezondheid zijn belangrijk, dus besteed hier aandacht aan; ontspan voldoende, beweeg voldoende en zoek een goede balans tussen werk en privé.

Fit-Snacks

Wil jij ook gezondere medewerkers?

Neem dan contact met ons op of kijk op www.fit-snacks.nl, we helpen je graag!