Sedentair gedrag

Zitten is het nieuwe roken, die uitspraak heb je vast al eens gehoord. Maar is dat ook zo? Wij gaan je iets meer vertellen over het vele zitten, of te wel sedentair gedrag.

Wat is sedentair gedrag?

Sedentair gedrag is gedrag waarbij het energieverbruik erg laag is. Denk hierbij bijvoorbeeld aan TV kijken, op de bank liggen, zitten, beeldscherm werk doen, etc. Dit sedentaire gedrag is niet hetzelfde als inactief gedrag. Want wanneer je veel sedentair gedrag vertoond, kun je ook actief gedrag vertonen door bijvoorbeeld na het werk intensief te gaan sporten.

Wat zijn de risico’s van sedentair gedrag?

Sedentair gedrag brengt vele risico’s met zich mee. Denk hierbij aan hart- en vaatziekten, obesitas/overgewicht, diabetes type 2, verschillende vormen van kanker, klachten aan het bewegingsapparaat en depressie.

Je fysieke gezondheid is hierbij in een slechtere staat waardoor je ook meer vatbaar bent voor bijvoorbeeld ziektes als een griepje of verkoudheid. Hierdoor kan sedentair gedrag ook een verhoogd  (ziekte)verzuim als gevolg hebben.

Hoe zit het met Nederlanders?

Denk jij ook vaak ‘ach dat gebeurt mij toch niet’? Nou, dan heb ik slecht nieuws voor je. Nederland is in Europa koploper stil zitten. In geen enkel land wordt zoveel stilgezeten als in Nederland. Nederlanders zitten gemiddeld 8,9 uur per dag. En ruim 32% van de Nederlanders zit meer dan 8,5 uur per dag, in Europa ligt dit gemiddelde op 12%. Het sedentaire gedrag is met name hoog onder studenten, managers en medewerkers met een kantoorbaan.

Wat zijn de beweegrichtlijnen?

Gezondheidsraad (2017):

  • 150 minuten per week (matig) intensief bewegen (hoe vaker, intensiever en langer, hoe beter!)
  • Minimaal 2x in de week spier- en botversterkende oefeningen (voor ouderen in combinatie met balansoefeningen).
  • Voorkom veel zitten

Hoe voorkom je te veel sedentair gedrag?

Voorkom veel zitten. Wellicht makkelijker gezegd dan gedaan, want tja… je bent het nou eenmaal gewend om tijdens je werk te zitten, je hebt geen bureau waar je aan kunt staan en je collega’s zitten ook. Toch is het wel erg belangrijk om regelmatig het zitten te onderbreken. Maar hoe kun je dit doen? Wanneer je de mogelijkheid hebt om staand te werken, doe dit ook! Wissel het af met zitten, maar probeer niet langer dan een halfuur achter elkaar door te brengen. De richtlijn is: 30 minuten zitten en vervolgens 2 minuten staan. Maar wat als je niet de mogelijkheid hebt om staand te werken, hoe kun je dan toch minder zitten en meer bewegen tijdens de werkdag? Hier volgen een aantal tips:

  • Hoe sociaal het ook is van jouw collega’s om te vragen of je ook wat wilt drinken, kies er toch voor om zelf te lopen zodat je het zitten even kunt onderbreken. Wil je het toch sociaal houden? Loop dan gezellig met je collega mee.
  • Moet je naar de toilet? Zoek dan een toilet op die net iets verder weg zit van je werkplek. Zo heb je toch weer enkele tientallen stappen extra gezet.
  • Heb je een collega nodig? Loop er eens heen, niet bellen, niet mailen, maar gewoon even erheen lopen.
  • Iets geprint, maar straks nog iets nodig uit de printer? Haal vast je eerst printopdracht op.
  • Neem je collega’s mee op lunchwandeling. Gezellig even kletsen over zaken die niet met je werk te maken hebben, dan kunnen jullie straks weer fris aan de slag!
  • Doe eens de suggestie om een overleg wandelend te doen. Wanneer je met één andere collega bent, kun je dit eigenlijk ook heel gemakkelijk doen tijdens het wandelen.

Conclusie

Zitten kan dus wel degelijk slecht zijn voor je gezondheid, maar om het te vergelijken met roken is niet helemaal fair. Je zou het beter kunnen vergelijken met tandenpoetsen. Dit moet je ook regelmatig doen; één keer goed poetsen geeft niet het juiste resultaat.

Fit-Snacks

Wil jij ook gezondere medewerkers?

Neem dan contact met ons op of kijk op www.fit-snacks.nl, we helpen je graag!