Etiket lezen

Op de verpakking van een product is veel informatie te vinden. Maar wat zeggen al deze logo’s, tabellen en woorden eigenlijk? Wij gaan je uitleggen wat je allemaal op het etiket kunt vinden zodat jij kunt kiezen voor gezonde, duurzame en veilige boodschappen.

In onderstaande afbeeldingen lichten we toe wat letterlijk op de verpakking staat. Wat kun je met de voedingswaarde, wat is het verschil tussen ten minste houdbaar tot  en te gebruiken tot en wat kun je met de gegevens van de fabrikant of importeur? Onder iedere afbeelding staan de verschillende onderdelen ook toegelicht.

Ingrediënten

Dit is vaak een van de eerste dingen die je kunt zien op het etiket. Hier staan alle grondstoffen waarmee het product is gemaakt. De ingrediënt die als eerste genoemd wordt, is het meest aanwezig in het product en degene die als laatst is genoemd, is het minst aanwezig. Vaak is het een hele lijst met ook veel toegevoegde grondstoffen zoals suikers, geur-, kleur- en smaakstoffen.

Bewaaradvies

Hier staat hoe het product het beste bewaard kan worden. Vaak staat er ook iets over de houdbaarheid. Meestal wordt er verwezen naar een datum die op een andere plek te vinden is, maar het is goed om hier te checken of je te maken hebt met een product die ten minste houdbaar tot (THT) of te gebruiken tot (TGT) een bepaalde datum is. Hier komen we straks nog op terug.

Voedingswaarde

In de voedingswaardetabel vind je alle hoeveelheden wat betreft energie en voedingsstoffen (koolhydraten, eiwitten, vetten, etc.). Hiermee kun je kijken of een product een gezonde keuze is of niet. Wil je verschillende producten met elkaar vergelijken? Kijk dan naar de voedingswaarde per 100 ml (mililiter) of 100 gram.

Maar wat betekenen de verschillende onderdelen van de voedingswaardetabel? Wij lichten de belangrijkste vier even toe.

  • Energie in kcal/kJ. Dit geeft aan hoeveel energie het product levert. Dit wordt weergegeven in kilocalorieën (kcal) of kilojoules (kJ). Het wordt bepaald door de hoeveelheid koolhydraten, eiwitten en vetten (en eventueel alcohol) dat in een product zit. Dit product bevat per 100 ml 61 kcal. Dagelijks wordt aangeraden voor mannen om gemiddeld 2500 kcal te consumeren en voor vrouwen gemiddeld 2000 kcal. Dit is natuurlijk wel afhankelijk van je bezigheden: sport je veel, dan verbrand je meer calorieën (kcal) en heb je dus ook meer calorieën nodig.
  • Vetten leveren de meeste calorieën: 1 gram vet bevat meer calorieën (9 kcal) dan 1 gram eiwitten (4 kcal) of koolhydraten (4 kcal). Maar vetten zijn wel belangrijk voor het lichaam. Er is wel een onderscheid in ‘goede vetten’ en ‘slechte vetten’. Onverzadigde vetten zijn vetten die goed zijn voor de gezondheid. En verzadigde vetten en transvetten zijn ongezonde vetten die kunnen leiden tot gezondheidsrisico’s. Op een dag moet ongeveer 20 tot 40% van de calorieën die je binnenkrijgt uit vet komen. Het is dus belangrijk om niet alleen te kijken naar hoeveel vet een product bevat, maar ook welk soort vet het bevat.
  • Eiwitten zijn de bouwstenen van het lichaam. Ze zijn dus van groot belang. Eiwitten bevatten de bouwsteentjes voor alle weefsels in je lichaam. Vooral als je veel sport zijn eiwitten erg belangrijk. Eiwitten zorgen namelijk voor het herstel en de opbouw van spieren. Je hebt 0,8 gram eiwitten per kilo lichaamsgewicht nodig (0,8 x je lichaamsgewicht = hoeveelheid eiwitten in gram).
  • Koolhydraten zijn de belangrijkste energieleveranciers van het lichaam. Vaak zie je op het etiket staan koolhydraten – waarvan suikers. Dit komt omdat er een onderscheidt wordt gemaakt tussen suikers en zetmeel (dit zijn beide vormen van koolhydraten). Hoe lager het gehalte suikers, hoe beter het is. Suikers zijn namelijk snelle energiebronnen: ze geven je snel energie, maar hierna volgt een dal in je energieniveau. Er wordt voor mannen aangeraden om zo’n 200 tot 350 gram koolhydraten per dag te consumeren (afhankelijk van je energieverbruik: verbruik je meer energie, dan zal je ook meer moeten consumeren). Voor vrouwen ligt dit tussen de 150 en 260 gram per dag.

Houdbaarheidsdatum

Zoals eerder genoemd wordt er vaak bij het bewaaradvies aangegeven waar je de houdbaarheidsdatum kunt vinden. En of het een THT of TGT datum is. Wanneer het product ten minste houdbaar is tot 5 februari. Kan het na 5 februari wellicht ook nog geconsumeerd worden. Kijk, ruik en proef dan of het product nog goed is. Maar als het product te gebruiken tot een bepaalde datum is. Dan kun je het product na die datum beter niet meer gebruiken.

In alle gevallen geldt de genoemde datum voor ongeopende producten die volgens het bewaaradvies zijn bewaard.

Fit-Snacks

Wil jij ook gezondere medewerkers?

Neem dan contact met ons op of kijk op www.fit-snacks.nl, we helpen je graag!