Een laagdrempelig vitaliteitsplan

Veel werkgevers en managers hebben inmiddels een vitaliteitsplan ontwikkeld om de gezondheid en vitaliteit van medewerkers te bevorderen. Echter zijn deze vitaliteitsplannen niet altijd even gemakkelijk en vragen ze vaak nog om een inspanning van de medewerker. Of het nou gaat om een sportschool abonnement, een vitaliteitscoach die ingeschakeld kan worden of een health check. Het is vaak berust op de motivatie en de welwillendheid van de medewerker.

De medewerker kan zelf naar de sportschool gaan; kei leuk en fijn als deze medewerker dit ook graag doet, maar vaak bereik je hiermee alleen de medewerkers die al affiniteit met sporten hebben. Zo is er voor elk vitaliteitsplan wel iets te zeggen. Het is moeilijk om een vitaliteitsplan te vinden dat goed past binnen de organisatie en dat alle medewerkers aanspreekt. Voor iedereen past iets anders weer beter, maar de kunst is om te zoeken naar een manier om alle medewerkers aan te spreken.  

Wat zien wij als belangrijke en essentiële factoren voor een vitaliteitsplan om de gezondheid en vitaliteit van medewerkers te verhogen?

Toegankelijk:

een vitaliteitsplan moet toegankelijk zijn voor je medewerkers. Medewerkers moeten er mee in contact komen zonder er nog vele handelingen voor te hoeven uitvoeren. Ook moet het niet ingewikkeld zijn.

Begrijpelijk:

hetgeen dat je qua informatie aanbied aan je medewerkers moet in begrijpelijke taal geschreven zijn. Ga geen ingewikkelde termen gebruiken als het ook in simpelere taal kan.

Herkenbaar:

medewerkers moeten zichzelf kunnen herkennen in de situaties die voorgehouden worden. Wanneer je een situatie voorhoudt over topsporters, zullen de medewerkers die niet of recreatief sporten zich hier waarschijnlijk niet in herkennen en zullen zij zich hier ook niet mee identificeren. Houd het dicht bij en herkenbaar.

Kort:

het moet geen grote tijdsinvestering vragen van medewerkers. Medewerkers die er dagelijks bijvoorbeeld een uur mee kwijt zijn, zullen er uiteindelijk minder motivatie voor hebben dan medewerkers die er simpelweg ‘tegen aan lopen’ tijdens de werk dag. Af en toe een keer een workshop o.i.d. is echt geen probleem, maar medewerkers hebben vaak al genoeg taken die af moeten. Keep it short (and simple)!

Praktisch:

geef informatie die praktisch is. Het is fijn om praktische tips te krijgen waarmee je aan de slag kunt. Het moet geen hokus-pocus worden, maar simpel en praktisch toepasbaar. Medewerkers moeten ermee aan de slag kunnen gaan om daadwerkelijk gezonder te gaan werken en leven.

Onder werktijd:

faciliteer jij iets voor onder werktijd? Dan zal de animo waarschijnlijk hoger zijn dan wanneer je medewerkers een stuk van hun vrije tijd hiervoor moeten opofferen. Zorg voor kennisdeling en tips tijdens werktijd, maar geef medewerkers ook de kans om tijdens werktijd bijvoorbeeld eens te wandelen wanneer zij dit nodig hebben om op nieuwe ideeën te komen.

Herhaling:

vroeger merkten we het al bij woordjes leren op de middelbare school; herhalen, herhalen, herhalen. Zorg ervoor dat het bevorderen van de gezondheid en vitaliteit van medewerkers herhaalt wordt. Niet één keer per jaar een cursusdag, maar laat het dagelijks terugkomen tijdens het werk.

Laagdrempelig:

alles hierboven komt eigenlijk neer op ‘maak het laagdrempelig’! Het moet gemakkelijk, herkenbaar en toepasbaar zijn voor medewerkers. Laat het voorbij komen tijdens de werkdag, zorg dat medewerkers er iets mee kunnen en maak het niet te ingewikkeld.

We begrijpen dat het erg ingewikkeld klinkt om een goed vitaliteitsplan neer te zetten, maar het hoeft echt niet ingewikkeld te zijn. Wij zijn er om jou hierbij te helpen!

Fit-Snacks

Wil jij ook gezondere medewerkers?

Neem dan contact met ons op of kijk op www.fit-snacks.nl, we helpen je graag!