Beweging in pilvorm… ‘Gelukkig’ of ‘helaas’ is dat niet verkrijgbaar. Wat beweging doet voor jouw lichaam is niet te verkrijgen als medicijn!

Het zou een veel voorgeschreven medicijn zijn. Want bewegen en in beweging blijven is belangrijk voor veel processen in jouw lichaam, zowel fysiek als mentaal.

Als jij kan kiezen tussen regelmatig bewegen of een pilletje erbij? Waar ga jij voor?

Fysieke inactiviteit heeft veel invloed op onze gezondheid. Zoveel dat mensen medicijnen moeten gaan gebruiken, als ze hun lichaam niet op de goede manier gebruiken. Als houdings- en bewegingstherapeut ben ik veel bezig geweest met het verbeteren van (werk)houdings- en bewegingspatronen, vaak gerelateerd aan pijnklachten. Op de juiste manier bewegen kan veel goeds doen voor jou lichaam. Door de bewustwording van het lichaam dat jij altijd bij je hebt en in het trainen van verbeterde houdingen en bewegingspatronen. Maar het ontbreekt vaak aan die kennis en daarnaast… niet iedereen vindt bewegen leuk.

Kennis

Aan (basis)kennis over het eigen lichaam ontbreekt het vaak. Er is een grote groep mensen die meer details weten van hun telefoon dan van hun eigen lichaam. Ze weten wel hoe ze verschillende apps moeten gebruiken, maar hebben geen idee over de functie van hun schouderbladen in relatie tot nekpijnklachten. Ze weten wel waardoor de accu van de telefoon snel leeg gaat, maar hebben geen idee wat voor het lichaam inefficiënt is en waarom zij zelf leeglopen. Door in beweging te komen, word je bewust en leer jij jouw lichaam kennen.

Niet leuk

Niet iedereen vind bewegen leuk. Het kost voor sommige alleen maar tijd en je wordt er moe van. Door het geven van beweeglessen in kleinere groepen, met name aan ouderen weet ik dat niet iedereen evenveel plezier uit bewegen haalt. Sommige mensen houden van beweging, het geeft een goed gevoel om met je lichaam bezig te zijn. Sommigen beleven meer plezier aan de koffie achteraf. En anderen houden niet van bewegen, maar hebben minder klachten of functioneren beter als ze het wel regelmatig doen.

Belangrijk

Maar de waarde en het nut van beweging en dan vooral het in beweging blijven, zijn me heel duidelijk geworden. Wanneer met name ouderen een poosje uitvallen, door ziekte of het uitvallen van de groepslessen tijdens het corona-virus, merk je dat je niet altijd meer kan doen wat je kon. Niet qua spierkracht, maar ook niet qua bewegelijkheid. Hoe ouder je wordt, hoe belangrijker het is om zo veel mogelijk te behouden wat je hebt. Door te blijven bewegen, blijven je spierkracht en bewegelijkheid op niveau en zal het sneller herstellen dan een ongeoefend lichaam.

Omdat we steeds ouder worden, is het extra belangrijk om te investeren in het eigen lichaam. Daar is bewegen een heel essentieel onderdeel van, daar kun je niet te vroeg genoeg mee beginnen. Zoek beweegmomenten die bij jou passen, bij je interesse, jouw lichaam en eventuele pijnklachten.

Gelukkig is het met de juiste kennis en motivatie voor het overgrote deel niet nodig om ‘beweging in pilvorm’ te nemen. Voor iedereen die zich niet laat overtuigen om meer te bewegen en voor mensen die niet kunnen bewegen door pijn of ernstige beperkingen, hoop ik dat er gauw een pil uitgevonden wordt die de voordelen van bewegen evenaart. Want bewegen geeft naast veel plezier ook veel gezondheidswinst.

Maar als het zou bestaan, ‘beweging in pilvorm’, zouden er dan veel mensen die fysiek in staat zijn om voldoende te bewegen, die pil nemen? Wat denk jij? Wat zou jij doen?

Fit-Snacks

Wil jij ook gezondere medewerkers?

Neem dan contact met ons op of kijk op www.fit-snacks.nl, we helpen je graag!